Talán nem túlzás, ha azt mondom, az orosz közlekedésről még az is hallott, aki nem akart. Mindenesetre a keresőben az "orosz", a"vezető" és "forgalom" szavak bármilyen kombinációjával korlátlan számú rendkívül látványos karambol, baleset, akciófilmbe illő és csattanás, füst, kiabálás érhető el. Nem véletlenül tanácsolják minden külföldinek, hogy Oroszországban még véletlenül se vezessen. (Ha bármi történik, mivel külföldi vagy, te leszel a hibás.)
A kép azért ennél egy kicsit (ha nem is sokkal) árnyaltabb, ugyanis Oroszországban minden autóban kötelező tartozék a kamera a biztosítás miatt. Ilyen elképesztő mennyiségű felvett anyagból azért nyilván össze lehet rakni remek válogatásokat a különféle manőverekből. Persze csak van alapja annak, hogy az orosz közlekedés hírhedt! Miért? Szerintem elsősorban az az oka, hogy Moszkva gigantikus, elővárosokkal együtt 21 millió ember él itt. Aki csak teheti, kocsival megy hiszen a benzin ára harmadannyi, mint otthon. Cserébe sok helyen nincs felfestve a sáv ami például egy 2x5 sávos út esetében egyenes út az anarchiához. Ha pedig utas vagy, akkor a rémülethez. A vér is megfagy az ereidben, amikor látod, hogy centiznek az emberek.
(Fotó: Flickr, Sergei Norin)
Ezek még persze nem olyan különleges dolgok, ilyen a nagyvárosi élet, máshol is van ilyen. Így hát most jöjjenek a helyi kiegészítő játékszabályok:
1. ha taxis vagy, semmilyen tábla nem vonatkozik rád.
2. a marsrutkának nevezett iránytaxik bárhol, bármikor megállhatnak satufékkel, nem csak a megállóban.
3. bizonyos fajta autóbuszok is marsrutkaként viselkednek
4. a gyalogosok bárhol, bármikor felbukkanhatnak. Mivel a zebrán sem nagyon engedik át őket, így igazából nem sok érdekük fűződik a használatához.
Tehát most,hogy már sikeresen elment a kedvünk a vezetéstől, íme az alternatívák Moszkvában:
1. METRÓ
A leggyorsabb közlekedési mód a városban a hatalmas metróhálózat, több mint 200 állomással. Ez az orosz főváros közlekedésének lelke, és ne felejtsük el, hogy van legalább 10 meglepő dolog, amit a moszkvai metró tartogat.
(Fotó: Flickr, Martin Deuch)
2. BUSZ
Itt kezdődnek a csavaros dolgok, ugyanis nem csak egyfajta busz megy a városban. Vannak a "rendes" buszok, amire ugyanaz a jegy érvényes, mint a metróra. Ilyenre a megállóban lévő kis jegyváltó bódékban lehet szert tenni, vagy a metróban. A buszok oldalán zöld csík van, és a számukat jelző tábla digitális. A megállókban csak ezeknek a járatoknak van kint a menetrendje. A "kereskedelmi" járatok nem tartoznak az állami társasághoz, de nekik is van számuk, csak jellemzően nem digitális táblán van. Ezeknek az a különlegessége, hogy a megállókban sincs kint a számuk, úgyhogy leginkább szájhagyomány útján lehet megtudni,merre járnak. Itt készpénzzel kell fizetni, leszállásnál a sofőrnek kell adni, és bárhol megáll, csak szólni kell. Mindkét fajta buszon van egyébként GPS, úgyhogy valós időben lehet követni, mikor érnek a megállónkba.
(Fotó: Flickr, Tim Adams)
3. MARSRUTKA
A marsrutka avagy iránytaxi remek dolog. Ez egy minibusz, amelyen tábla jelzi az útvonalat, amin közlekedik. Készpénzben kell fizetni. Felszállás és leülés után az utasok egymásnak előreadják a pénzt és valamilyen csalafinta módon a visszajáró is mindig visszatalál. A marsrutka sofőrök egyébként valószínűleg természetfeletti képességekkel bírnak, mert egészen hihetetlenül sok mindent tudnak egyszerre csinálni. Tehát fél szemük az úton (ugyebár a közlekedés a fent említett helyi szokásjog ismeretében egyébként sem leányálom), miközben visszajárót számolnak minden egyes utasnak egyesével és küldik hátra, miközben (mivel a marsrutkának nincs hivatalos megállója és ott áll meg, ahol előrekiabál az utas) figyel arra is, hol kíván kiszállni a kedves utas. Persze mindenki külön-külön mondja, nem beszélve arról, amikor a vezető mindemellett még dohányzik is. És a rádióval együtt énekel. Tehát szerintem egészen elképesztő, mindenkinek ajánlom, hogy utazzon marsrutkán legalább életében egyszer és örökre megváltozik a véleménye a multi-taskingról.
(Fotó:elenastravelgram.com)
4. VILLAMOS ÉS ELEKTRICSKA
A villamos nem különbözik a Magyarországon megszokottól. A metróról, buszról jól ismert becsippantós jegyekkel lehet használni, melyeket elsőajtós felszállásnál kell aktiválni. Az elektricska nagyjából a HÉV megfelelője, leszámítva, hogy a város 100 km-es, tehát"szűk", környezetében működik. Búcsúzóul pedig egy gyors kérdés: mit ábrázol ez a piktogram?
Mármint a dohányzás, ivás és szemetelés tilalmán kívül? Hogy ne utazz jegy nélkül! Ugyanis oroszul a bliccelés megfelelője a"nyúlként utazni" ('ехать зайцем'). Kellemes és főleg biztonságos utazást!
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is!
Külföldön élsz vagy szeretsz utazni és van egy jó sztorid? Legyél a szerzőnk!
Eredeti cikk: A túlélés törvényei - avagy közlekedés Moszkvában