Egy igazán izgalmas, trendi, tiszta, illatos szakma - ez a food styling. Szépérzék, kreativitás és részletekre való odafigyelés, precizitás és türelem kell hozzá. A végeredmény pedig mindig megéri a belefektett időt és munkát. Színesen, csalogatóan megkomponált ételtörténetek - ez is a food styling.
Kalandos utam nemrég újra Dubajba vezetett, ahol egy kis időre visszatértem korábbi szakmámhoz, a marketinghez. Több fotózáson vettem már részt marketingesként, és mivel közel áll hozzám a szabadabb, kreatívabb munka, úgy döntöttem, szabadúszó food stylistként is megpróbálok érvényesülni. Anno az egyetemen, sokan nem hittek a marketing szakmában, így abban sem, hogy ezen a területen valaha is érvényesülni lehet. 16 évvel később ugyanebben a cipőben találom magam, hisz sokan nem is tudják, mit is csinál az ételek sminkese, a food stylist.
Micsoda muffin kompozíció! (Fotó: redapplecrumble.com)
Nem ételfotósok vagy szakácsok vagyunk, de nem is virágkötők vagy festők, hanem egy kicsit mindegyik és egyik sem. Mi az ételfotósokat segítjük abban, hogy megfelelő kellékek segítségével a leginkább ízléses és gusztusos formában állítsuk be az ételt, úgy, hogy az valósággal történetet meséljen a fogyasztó számára. Mi vagyunk felelősek azért a megrökönyödést kiváltó érzésért, amit akkor tapasztalunk, amikor egy gyorsétterem láncban kibontjuk hamburgerünket, de nem azt kaptuk, amit a reklámban láttunk. Erre mondhatjuk rögtön, hogy mi csak a munkánkat végezzük! No de manapság azért az étteremláncok is igyekeznek minél valósabb képet adni az ételről. A food styling célja tehát minél kívánatosabbá varázsolni az ételt egy fotósorozat vagy forgatás alatt.
Most hogy tisztáztuk a szakmát, íme 10 trükk, amivel minden stilisztának tisztában kell lennie. Ezen trükköket nemcsak a szakmában dolgozók, de az ételt fényképezni és közösségi oldalakon megosztani szerető felhasználók is tudják hasznosítani.
1. ISMERD MEG A TÖRTÉNETET
Ügyfeleim között akadhat olyan étterem vagy étteremlánc, amelyik az étlapját készül frissíteni, esetleg reklámügynökség, aki a megrendelőt képviseli, ételt, italt, edényt vagy konyhaeszközöket gyártó cég, esetleg receptkönyvet írók vagy gasztobloggerek is. Bárki is a megrendelő, tudnunk kell minden részletet, ami a későbbi fényképet illeti: Mi áll a téma központjában? Hol jelennek meg a fényképek? Melyek a marketingkommunikációt érintő irányvonalak? Milyen történetet mesél majd el az étel?
Az alábbi fényképen épp egy délutáni teázáshoz megkívántam a macaront, közben elővettem egy barátokról szóló könyvet, és ezt a történetet szerettem volna átadni a fényképpel.
Macaron (Fotó: Stuart Flisher)
2. TERVEZD MEG A KÉPET
A fontosabb információk megismerése után kezd összeállni a mentális kép, hogy melyik szögből (szemmagasságban, fentről le, tányérral egyvonalban stb.), milyen fényviszonyok között (oldal-, első, hátsó világításban) és milyen elhelyezésben (vízszintes, függőleges) fotózzuk az ételt. Tervezd meg, hogy hol helyezkedik el a főszereplő, az étel a keretben, és építsd fel a képet úgy, hogy annak legyen bekezdése (előtere), folytatása (közepe) és befejezésese (háttere), akárcsak egy történetnek.
3. KÉSZÍTSD ELŐ A HASZNÁLNI KÍVÁNT KELLÉKEKET
Nézőként lehet, hogy nem tulajdonítunk neki nagy jelentőséget, de a megfelelő kellékek használata ugyanolyan fontos lehet, mint maga az étel. A jó kellék a mesemondó a fénykép történetében: „most készülünk megreggelizni, mindjárt beleharapok vagy éppen most haraptam bele; karácsonyi vacsora a családdal, egyedül otthon; jaj de omlós ez a kenyér” és sok más hasonló történetet el tudunk mesélni képekben. Az alábbi fotóhoz például a mostanában divatos rusztikus táblákat és retró kanalat használtam, hogy érzékeltessem, a mogyoróvajas-lekváros szendvicset lehet a nagymama receptje szerint is készíteni.
Mogyoróvaj (Fotó: Stuart Flisher)